maanantai 29. elokuuta 2011

Vastuullisuus koskee myös viestintää oli taloudellinen tila mikä tahansa

Vastuullisen yrityksen viestintäosaston rooli on liiketoiminnassa keskeinen, onhan osaston tehtävänä mm. kertoa ulospäin potentiaalisille ja jo olemassa oleville yrityskumppaneille ja asiakkaille toiminnan vastuullisuudesta sekä toimenpiteistä joihin on ryhdytty - vastuullisuuden ja kestävän kehityksen saavuttamiseksi tietenkin mahdollisimman avoimesti.

Monet yritykset kertovatkin mielellään viestintäosastonsa välityksellä verkkosivuillaan ja ehkä jopa sosiaalisen median avulla, kuinka hyvin he hoitavat asiansa. ”Yrityksellä on käytössä ne ja ne periaatteet” - ja kuinka kattavasti he seuraavat henkilöstön jaksamista ja ympäristön tilaa, jne...

Nyt kesän jälkeen, todellisuus konttoreissa ja halleissa tuntuu poikkeavan aika tavalla kotisivujen tiedotteista. Vihreys, vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat jo menneen talven lumia - ei sinänsä mikään uusi ilmiö taloudellisesti epävarmoina aikoina. Mutta vaikka talouden tila on muuttunut nyt aivan toisenlaiseksi kuin mikä se oli vielä puoli vuotta sitten, ja sitä myöten myös yritysten fokus ja priorisointi, vastuullisuusselostukset yrityksen kotisivuilla pysyvät aivan samanlaisina kuin ennenkin.

Miten suhtautua tällaiseen vastuullisuusviestintään? Syöttääkö viestintäosasto omiaan, vai toimivatko he jossain eri todellisuudessa? Vai eikö kyseisen osaston tehtävänä olekaan pitää yrityskumppaneita ja asiakkaita ajan tasalla relevantilla tiedolla?

Taloudellisesti epävarmoina aikoina tärkeää on tietenkin turvata tilauskannan pysyvyys, ja jopa mielellään saada se hiukan lihomaankin. On siis selvää, että joudutaan ns. "tekemään priorisointeja". Olisi tietenkin reilua ja paljon uskottavampaa kertoa myös ulospäin, että "on tiukkaa, mutta teemme silti parhaamme, ja yritämme toimia niin vastuullisesti kuin on mahdollista".

Mutta miten suhtautua yrityksen muuhun toimintaan, ja sen tuottamien hyödykkeiden tai palvelujen laatuun ja turvallisuuteen, jos yritys vakuuttaa, että toiminta on kyllä kaikilla tavoin vastuullista samalla kun ehkä todellisuus on sitä, että kaikessa hiljaisuudessa suoritetaan mittavia saneerauksia vähitellen pitkälle aikavälille hajautettuina, tai käytetään epämääräisiä kumppaneita toimitusketjussa...