tiistai 4. lokakuuta 2011

Hyvää fiilistä ei voi ulkoistaa - on talkoiden aika!

Hei,

Haastan johtajat ja työpaikat HYVÄN FIILIKSEN-talkoisiin blogissani "Hyvää fiilistä ei voi ulkoistaa", katso http://microsoft.blogit.kauppalehti.fi/blog/25317

Eija Mäkirintala, Altonova

Kuinka moni organisaatio haluaa tehdä keskinkertaista tai kehnoa tulosta? - Tuskin yksikään.

Missä meillä sitten mättää, kun laiminlyömme hyvän fiiliksen ja hyvän tuloksen perin yksinkertaisen syy-seurausyhtälön?

Vaikka hyvää fiilistä ei aina ole vaivatonta ylläpitää, kannattaa muistaa, että jatkuva huono fiilis tappaa huippusuorituksen takuuvarmasti. Huonolla fiiliksellä syntyy korkeintaan rutiininomaista ja keskinkertaista tulosta, aina ei sitäkään.

En suostu uskomaan, että ”huonot ajat” tarkoittavat automaattisesti sitä, että hukkaamme yhteisen tekemisen meiningin. Haastavatkin tilanteet voidaan pyrkiä hoitamaan hyvin – tai vähemmän hyvin. Kysymys on tahtotilasta ja taidosta , siitä miten luottamus halutaan ja osataan säilyttää.

Hyvää fiilistä ei voi ulkoistaa tai alihankkia, se on tehtävä ihan itse. Sinä, minä ja loppuporukka työpaikalla. Perusasioiden kuntoon laittamisella saataisiin jo paljon aikaan – hoi johtaja tai esimies! Käsi sydämellä, missä määrin olet viime aikoina muistanut pitää huolta niin omasta kuin yhteisestä hyvästä fiiliksestä?

Pitäisikö etsintäkuuluttaa hyvä fiilis ja yhteisen tekemisen meininki?

Ehdotan kansallisia talkoita. Otetaan teemakuukausi ja lähdetään yhdessä vahvistamaan hyvää fiilistä organisaatioissamme ja verkostoissamme.

Mitä tapahtuisi? Nousisiko tekemisen laatu? Lisääntyisikö luovuus? – Ainakin olisi mukavampi lähteä aamulla töihin.

Kyynikoille varoituksen sana: hyvä fiilis on tarttuvaa! Jos et pidä varaasi, saattaa käydä niin, että syysflunssan sijaan altistut tekemisen meningille – kuin varkain innostut ja alat huomaamattasi kehittää omaa työtäsi. Varo vaaraa, muista desinfiointi ennen ja jälkeen.

Ei ole pelkästään kivaa, että työpaikalla on kivaa. Jos ahdistaa tai ottaa päästä, ei ajattelutyö suju – varsinkaan uuden ajattelu.

Jotta viivan alla saataisiin jatkuvasti niitä kuuluisia kovia lukuja, hyvän fiiliksen tulee olla kunnossa. Hyvä fiilis ei ole pehmoilua, vaan keskeinen osa strategista johtamista ja yrityksen perustoimintaa. Johdon tehtävänä on toimia suunnan näyttäjänä, asettaa selkeitä tavoitteita ja seurata niiden toteutumista.

Haluan täten haastaa kaikki Suomen yritysjohtajat määrätietoiseen hyvän fiiliksen ja yhteisen tekemisen meiningin johtamistalkoisiin!

On aika tehdä asialle jotain. Parhaat ovat niin jo tehneet.

Eija Mäkirintala, Altonova