lauantai 4. tammikuuta 2014

Kadonneet työpaikat

Miten Oy Suomi Ab voi elpyä, jos koko ajan työpaikkoja vähenee? Taloussanomat (4.1.14) uutisoi, että 120 työpaikkaa päivässä katoaa. Tämä on nyt se perimmäinen kysymys, kun tulot ja verotulot vähenevät, palvelut häviävät sekä yksityisellä sektorilla että julkisessa hallinnossa.

Vuodenvaihteessa on uutisoitu kuluttajien käyttäytymisen muutoksista, jolloin työpaikkojen väheneminen kohdistuu nimenomaan palvelualoille eli kauppoihin, matkailualalle, ravintoloihin ja henkilökuljetuspalveluihin (eli takseihin). Suuret yritykset ovat vähentäneet työvuosia asiantuntijatehtävistä ja niin sanotusta keskijohdosta, jolloin akateeminen työttömyys on kasvanut, ja nimenomaan näiden edellä mainittujen palvelujen käyttäjät ovat muuttaneet kulutustottumuksiaan merkittävästi.

Kun yritykset vähentävät asiantuntijoitaan eli keskitytään ydinliiketoimintaan, usein myös uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen vähenee merkittävästi tai jopa päättyy kokonaan. Maailma vain nyt on sellainen, että tämän päivän ydinliiketoiminta voi huomenna olla jo historiaa. Esimerkki tästä on verkkokaupan laajeneminen marginaalikäyttäjistä massojen toimintatavaksi. Siihenkin meni viisi (5) vuotta, mutta taisi tulla palvelusektorille silti 'yllätyksenä'.

Teolliset työpaikat tuovat mukanaan palvelujen kysyntää eli jokaista teollista työpaikkaa kohden syntyy 2-3 palvelusektorin työpaikkaa (nykyisen laskutavan mukaan). Vaikka suhde olisi 1:1 niin siltikin tilanne olisi positiivinen. Nyt meillä Oy Suomi Ab vähentää koko ajan näitä teollisia työpaikkoja, ja uusia aluevaltauksia ei ole näköpiirissä.

Yhteenvetona tästä edellisestä voi todeta, että nyt pitäisi tämän lähes maailman koulutetuimman väen ryhdistäytyä sekä saada tämä hyvin kehittynyt ja turvallinen yhteiskunta uudelleen kasvun tielle - kestävän talouden uralle. Siihen vaadittaisiin nyt todellisia näkijöitä ja innovatiivisia uudistumiskykyisiä tekijöitä.