perjantai 7. maaliskuuta 2014

Kumppanuudella turvallisuutta helsinkiläisiin kouluihin

Opetus- ja kulttuuriministeriön 16.11.2010 asettama oppilaitosten turvallisuustilanteen kehittämistoimien seurantaryhmä on loppuraportissaan Turvallisuuden edistäminen oppilaitoksissa esittänyt keskeisiksi toimenpiteiksi opetushenkilöstön sekä oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittämistä. Loppuraportin suosituksena olivat myös turvallisuuden integroiminen osaksi opetushallinnon ja koulutuksen järjestäjien strategioita sekä viranomaisyhteistyön tehostaminen.

Oppilaitosten henkilökunta joutuu työssään yllättäviin ja ennalta arvaamattomiin tilanteisiin aiempaa useammin. Väkivallan ehkäiseminen ja siihen varautuminen ovatkin merkittäviä nykypäivän haasteita oppilaitosmaailmassa. Turvallisuus oppilaitoksissa on kuitenkin paljon muutakin, kuin vain väkivaltatilanteisiin varautumista. Arjen turvallisuuden varmistaminen ja oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen kokonaisvaltaisesti luovat pohjan turvalliselle työskentelylle kaikissa tilanteissa. Turvallisuus on olennainen osa työhyvinvointiamme joka ikinen päivä. Turvallisuus koetaan harmittavan usein jotenkin itsestään selvänä asiana ja turvallisuuteen kiinnitetään yleensä huomiota vasta, kun se on tavalla tai toisella menetetty. Jokaisella meistä on myös oma käsityksemme turvallisuudesta.

Monet koulun turvallisuuteen liittyvistä haasteistamme ja ongelmistamme ovat varsin kompleksisia. Hyvä esimerkki tästä on maassamme viime vuosina käyty keskustelu juuri koulujen turvallisuuden kehittämisestä.
Suurin osa oppilaitoksista laatii itse opetussuunnitelmansa ja voi myös sen kautta päättää koulunsa profiloitumisesta tai painotuksista. Näiden päätösten tekeminen edellyttää opettajilta entistä läheisempää yhteistyötä. Sellaiset koulut, joissa yhteistyö sujuu ja kouluyhteisön kehittäminen on yhteinen pyrkimys, näyttävät yleisesti menestyvän paremmin kuin ne, joissa eristyneisyys on tyypillistä. Eristyneisyyden vallitessa uusia asioita opitaan organisaatiossa lähes yksinomaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Turvallisuusasioissa tämä kantapään kautta tapahtuva oppimistapa ei ole tietenkään suotava.

Helsingissä koulujen turvallisuutta on lähdetty hoitamaan Opetusviraston ja pelastuslaitoksen turvallisuuskumppanuuden muodossa. Pelastuslaitoksen uuden Osaamiskeskuksen (ent. Pelastuskoulu) järjestämät turvallisuuskoulutukset rehtoreille, koulusihteereille, turvallisuusvastaaville sekä väestönsuojanhoitajille ovat vain yksi osa tätä käytännön kumppanuutta.

Oma osansa on myös sillä, että Opetusvirasto avaa omaan Helmi – intraansa turvallisuusportaalin jonne yhteistyössä kerrytämme koulujen käyttöön turvallisuuden edistämiseen tarvittavaa opetusmateriaalia. Materiaalin avulla turvallisuusasioita voidaan käsitellä entistä helpommin koska kaikki tarvittava voidaan löytää yhdestä paikasta oman viraston intrasta. Portaalissa tulevat saamaan paikkansa paitsi pelastuslaitoksen materiaalit, niin myös poliisin ja muidenkin turvallisuusviestintää tekevien tahojen materiaalit.

Sisäisen turvallisuuden kolmas ohjelma (STO III) velvoittaa koulut kehittämään poistumisturvallisuuttaan ja meidät pelastusviranomaiset osaltamme valvomaan, että tätä harjoitellaan säännöllisesti lukukausittain kaikissa oppilaitoksissa akselilla kyläkouluista yliopistoihin. Tätä varten helsinkiläisille oppilaitoksille on tehty pieni videomuotoinen poistumisturvallisuusluento oppilaille, opiskelijoille ja henkilökunnallekin esitettäväksi. Tämä video löytyy Helmen turvaportaalista ja sen toivotaan tuovan lisää sisältöä oppilaitosten poistumisturvallisuustyöhön.

Jatkossa koulujen omatoimisen varautumisen valvontatyötä (ent. palotarkastus) tekevät Helsingissä pääsääntöisesti pelastuslaitoksen turvallisuuskouluttajat. Valvontakäyntien yhteydessä oppilaitokset voivatkin näin helposti sopia heidän kanssaan myös henkilökunnan turvallisuuskoulutuksien järjestämisestä.

Vietimme 11. helmikuuta valtakunnallista 112 – päivää. Oli onneton yhteensattuma, että juuri tuona päivänä Kouvolassa paloi Kouvolan yhteiskoulu. Vaikkakin henkilövahingoilta tässä tapauksessa onnekkaasti vältyttiin, niin onnettomuus aiheuttaa paljon murhetta ja ylimääräistä työtä kyseisen koulun henkilökunnalle ja oppilaille vielä pitkään. Oppilaitosten turvallisuustyön näkökulmasta voidaan katsoa toisaalta myös niin että tällä tavoin kouluissa tehtävä turvallisuustyö nousi median mielenkiinnon kohteeksi ja yleiseksi puheenaiheeksi koko valtakunnassa. Olenkin mustan huumorin ystävänä tässä muutamaan otteeseen lausunut eri yhteyksissä, että joka vuosi 112 – päivänä pitäisi polttaa yksi koulu jossakin päin Suomea. Ja aloittaa voitaisiin tietysti vaikka noista surullisenkuuluisista homekouluista. Näin oppilaitosturvallisuus pysyisi aina ansaitsemallaan paikalla mediassa ja puheenaiheena yhteiskunnassamme.


Blogin kirjoittaja Matti Waitinen on Helsingin pelastuslaitoksen henkilöstönkehittämispäällikkö ja Pelastuskoulun rehtori. Hän on työskennellyt Helsingissä luokanopettajana ja peruskoulun rehtorina 80- ja 90 –luvuilla. Waitinen väitteli filosofian tohtoriksi helsinkiläisten peruskoulujen turvallisuuskulttuurista vuonna 2011.