perjantai 28. maaliskuuta 2014

Yritysten IT-järjestelmien tietoturvataso – Mihin asioihin toimiva tietoturva perustuu?

Saamme jatkuvasti lukea ja kuulla erilaisista yrityksiä uhanneista ja kohdanneista tietototurvariskeistä, joissa on yritetty tai onnistuttu murtautumaan yrityksien IT –järjestelmiin hyödyntämällä jotakin tiedossa olevaa tietoturvaheikkoutta. Pelkästään YLE Uutisten verkkosivuilla on viime aikoina aiheesta uutisoitu esim. seuraavat tietoturvauutiset: Suomalaisilla suuryrityksillä vakaviapuutteita tietoturvassa, Tietoverkkorikoksetlisääntyvät yhä, Tietomurtoja jo yli 100 000 vuodessa.

Lähestulkoon kaikki PK-sektorin yritykset ovat nykyään tietoisia tietoturvauhkien olemassaolosta ja ovat jollain tavalla sijoittaneet varoja ja resursseja IT-järjestelmiensä tietoturvan kehittämiseen ja toteuttamiseen. Suojautuminen tietomurroilta on noussut yhdeksi yritysjohdon keskeiseksi asiaksi, joka pitää ottaa huomioon liiketoiminnan jatkuvuuden ja yrityksen maineen turvaamisen kannalta, sillä tietomurto voi pahimmillaan johtaa sellaisiin seurauksiin, joista yritys ei pysty toipumaan. 

Mistä siis voi johtua, että toiset yritykset ovat parempia suojautumaan tietoturvauhilta? Onko kyse rahasta, resursseista, osaamisesta, yrityksen johdon toiminnasta, teknologiasta, tuurista vai mistä? Tähän kysymykseen ei varmasti löydy yhtä ainoaa tai oikeaa vastausta, vaan asiaa voi lähestyä monelta suunnalta. Luonnollisesti asiaan vaikuttavat edellä mainitut seikat, mutta mikään näistä ei yksinään tai edes yhdessä anna mielestäni vastausta kysymykseen. 

Vastausta pitää hakea yrityksen kyvyistä ja käytännöistä, joilla yritys yleensä määrittää nykyisen ja tulevan markkina-asemansa yrittämällä kilpailijoitaan paremmin ymmärtää markkinoidensa ja kohderyhmiensä trendit ja tarpeet. Näitä asioita voi parhaiten selvittää 1) kysymällä markkinoilta oikeat kysymykset, jotta saadaan oikeaa tietoa, sekä 2) tekemällä asiat oikein eikä pelkästään hyvin, jotta saavutetaan asetetut päämäärät.

Samaa kysymysasetelmaa voi käyttää, kun mietitään ja rakennetaan toimivaa IT-järjestelmien tietoturvaa, joka osaa suojata yritystä tietoturvariskeiltä ja vahingoilta.  Tietoturvan kehittämisen yhteydessä perusedellytys on se, että yrityksellä on tahtotila hoitaa asiat kuntoon, ja että yrityksen johto on sitoutunut siihen.  Kun tätä tahtotilaa jalkautetaan, edellä mainittua mallia voidaan soveltaa seuraavasti.

1) Oikeat kysymykset, jotta saadaan oikeaa tietoa toimenpiteitä varten:
·         mitkä ovat yrityksen riskit?
·         mitkä ovat yrityksen merkittävimmät riskit ja niiden seuraukset?
·         mikä on kustannustehokkain tapa pienentää/ poistaa riskit?

2) Tekemällä asiat oikein eikä pelkästään hyvin, jotta saavutetaan asetetut päämäärät. Tietoturvassa on kyse riskien kartoittamisesta ja hallinnasta (ymmärtämisestä). Riskin määrittämiseen ja laskemiseen on olemassa yleiskaava riski = uhka x haavoittuvuus.

Katsomalla kaavaa näkee, että riskiä voi pienentää pienentämällä uhkaa, haavoittuvuutta tai molempia. Selvä asia, mutta miten hyvin yritys voi vaikuttaa uhkiin ja haavoittuvuuksiin?  Käytännössä yritys ei pysty hallitsemaan uhkia, mutta sen sijaan se pystyy hallitsemaan haavoittuvuuttaan rakentamalla mekanismeja ja käytäntöjä, joilla omaa haavoittuvuutta pienennetään. Näin ollen yritykset käytännössä pienentävät riskiään pienentämällä haavoittuvuuttaan. 

Tässä astuu kuvaan kysymys: tehdäänkö nämä asiat hyvin vai tehdäänkö asiat oikein? Kysymyksen takana on laatu vai määrä -asetelma (määrä ei korvaa laatua), eli keskitytäänkö toiminnan kannalta olennaisten haavoittuvuuksien poistamiseen vai kaikkien haavoittuvuuksien poistamiseen riippumatta niiden vakavuudesta. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tehdään mielestäni asiat oikein, toisessa vaihtoehdossa vain hyvin. Oikeassa vaihtoehdossa luodaan puitteet tietoturvalle, joka todella suojaa yrityksen toimintaa, kun taas toisessa vaihtoehdossa ollaan puolitiessä - ei niin suojattuja.

Yrityksen riskienhallintastrategia on siis merkittävässä asemassa yrityksen toimivan tietoturvan rakentamisessa – keskitytäänkö yrityksen olennaisimpiin haavoittuvuuksiin vai kaikkiin haavoittuvuuksiin riippumatta niiden vakavuudesta. Ainoastaan ymmärtämällä, mitkä ovat yrityksen olennaiset haavoittuvuudet, voidaan valita oikeat toimenpiteet, joilla voidaan pienentää yrityksen riskiä joutua tietoturvavahingon kohteeksi. Kysytään oikeat kysymykset ja tehdään asiat oikein.

Kirjoittaja on Jörgen Jansson (KTM), Cybricon Oy:n toimitusjohtaja sekä perustaja. Cybricon Oy on yritys, joka auttaa yrityksiä löytämään oikeat asiat tietoturvansa parantamiseksi.