Lappeenranta pääsi mukaan WWF:n kansainvälisen Earth Hour
City Challenge -kilpailun finaaliin ainoana Suomessa kuluneena keväänä.
Kilpailuun osallistui 160 kaupunkia yli kymmenestä eri maasta ja lopputulos oli
Kaakkois-Suomen kaupungille varsin hyvä, 14. Kilpailussa painotettiin kaupunkien
toimia ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Kaupungissa onkin varsin
hedelmällinen maaperä ilmastonmuutoksen torjuntaa vastaan, sillä paikallinen
yliopisto toimii Suomen monipuolisimpana yliopistotason energia-alan tutkijana
ja kouluttajana.
Tämäntyyppiset menestystarinat eivät synny tyhjästä. Usein
takana on suunnitelmallinen vuosien työ, johon kuuluu päätöksentekoa,
sitoutumista, kärsivällisyyttä ja toimeen tarttumista.
Nautiskelun keskellä kannattaa suoda pieni vilkaisu myös tulevaisuuteen, sillä yhden totuuden mukaan kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Kuinka siis siirtää kestävän kehityksen soihtua seuraaville sukupolville nyt, kun kaupunki polskii julkisuudessa varsin positiivisessa valossa? Epäilemättä yksi reitti on tehdä se koululaitoksen kautta. Mikäli opettajiin istuttaisi tietoa kestävästä kehityksestä, voisi tieto yltää myös oppilaisiin asti.
Nautiskelun keskellä kannattaa suoda pieni vilkaisu myös tulevaisuuteen, sillä yhden totuuden mukaan kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Kuinka siis siirtää kestävän kehityksen soihtua seuraaville sukupolville nyt, kun kaupunki polskii julkisuudessa varsin positiivisessa valossa? Epäilemättä yksi reitti on tehdä se koululaitoksen kautta. Mikäli opettajiin istuttaisi tietoa kestävästä kehityksestä, voisi tieto yltää myös oppilaisiin asti.
Sen vuoksi onkin ollut suuri yllätys, kuinka toisen asteen ammatillisten aineiden opettajien kestävän
kehityksen täydennyskoulutukseen on vihreässä ja vehreässä
Lappeenrannassa suhtauduttu, sillä onhan kestävän
kehityksen edistäminen yksi Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän strategioista.
Kestävän kehityksen täydennyskoulutuksessa opetushallitus
kustantaa toisen asteen ammatillisten aineiden opettajille maksuttoman
opetuksen, jossa kotimaiset huippuluennoitsijat ja kouluttajat saapuvat paikan
päälle viitenä opetuskertana – tarvittaessa jopa lauantaisin. Tehtävät tehtyään
ja kurssille osallistuttuaan osallistuja kuittaa itselleen opintopisteet. Kurssi
on saanut kiitettävää palautetta muiden paikkakuntien kurssilaisilta ja
innokkaita osallistujilta, eli opettajia on tässä maassa riittänyt.
Kuinkas kävikään Lappeenrannassa. Kurssista kertovat sähköpostit saivat
lappeenrantalaisopettajilta lähes täystyrmäyksen. Niiden vastaanottaminen
torjuttiin opetusta häiritsevänä. Kurssin markkinointi oppilaitokselle tuli opettajien
pyynnöstä lopettaa. Puhelut, viestit, sähköpostit ja yhteydenottopyynnöt
oppilaitoksen kestävän kehityksen yhteyshenkilölle kuitattiin täydellisellä hiljaisuudella.
Vastaanotto kauniissa kotikaupungissani on ollut ainoa laatuaan Suomessa. Torjunnan syitä voi vain arvailla ja ihmetellä. Uskon, että kestävän kehityksen tietoperusteinen ja viimeisimpiin tutkimuksiin perustuva opetus
yrityscaseineen ei varmasti heikentäisi paikallisen ammattiopiston tietotaitoa. Koulutus voisi lisäksi tuoda
uusia työkaluja opetukseen ja ajatteluun ilman että se veisi mitään pois oppilaitoksen omalta kestävän kehityksen toiminnalta. Yhteistyön
voimaa, avoimuutta ja kestävää kevättä kaakkoiseenkiin Suomeen toivottaa
Kirsi Seppänen
Project Manager M.Sc. (Tech)
Crnet Oy
Project Manager M.Sc. (Tech)
Crnet Oy