perjantai 11. huhtikuuta 2014

Karjalasta kajahtaa – korvaan


Lappeenranta pääsi mukaan WWF:n kansainvälisen Earth Hour City Challenge -kilpailun finaaliin ainoana Suomessa kuluneena keväänä. Kilpailuun osallistui 160 kaupunkia yli kymmenestä eri maasta ja lopputulos oli Kaakkois-Suomen kaupungille varsin hyvä, 14. Kilpailussa painotettiin kaupunkien toimia ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Kaupungissa onkin varsin hedelmällinen maaperä ilmastonmuutoksen torjuntaa vastaan, sillä paikallinen yliopisto toimii Suomen monipuolisimpana yliopistotason energia-alan tutkijana ja kouluttajana.

Tämäntyyppiset menestystarinat eivät synny tyhjästä. Usein takana on suunnitelmallinen vuosien työ, johon kuuluu päätöksentekoa, sitoutumista, kärsivällisyyttä ja toimeen tarttumista.

Nautiskelun keskellä kannattaa suoda pieni vilkaisu myös tulevaisuuteen, sillä yhden totuuden mukaan kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Kuinka siis siirtää kestävän kehityksen soihtua seuraaville sukupolville nyt, kun kaupunki polskii julkisuudessa varsin positiivisessa valossa? Epäilemättä yksi reitti on tehdä se koululaitoksen kautta. Mikäli opettajiin istuttaisi tietoa kestävästä kehityksestä, voisi tieto yltää myös oppilaisiin asti.

Sen vuoksi onkin ollut suuri yllätys, kuinka toisen asteen ammatillisten aineiden opettajien kestävän kehityksen täydennyskoulutukseen on vihreässä ja vehreässä Lappeenrannassa suhtauduttu, sillä onhan kestävän kehityksen edistäminen yksi Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän strategioista.

Kestävän kehityksen täydennyskoulutuksessa opetushallitus kustantaa toisen asteen ammatillisten aineiden opettajille maksuttoman opetuksen, jossa kotimaiset huippuluennoitsijat ja kouluttajat saapuvat paikan päälle viitenä opetuskertana – tarvittaessa jopa lauantaisin. Tehtävät tehtyään ja kurssille osallistuttuaan osallistuja kuittaa itselleen opintopisteet. Kurssi on saanut kiitettävää palautetta muiden paikkakuntien kurssilaisilta ja innokkaita osallistujilta, eli opettajia on tässä maassa riittänyt. 

Kuinkas kävikään Lappeenrannassa. Kurssista kertovat sähköpostit saivat lappeenrantalaisopettajilta lähes täystyrmäyksen. Niiden vastaanottaminen torjuttiin opetusta häiritsevänä. Kurssin markkinointi oppilaitokselle tuli opettajien pyynnöstä lopettaa. Puhelut, viestit, sähköpostit ja yhteydenottopyynnöt oppilaitoksen kestävän kehityksen yhteyshenkilölle kuitattiin täydellisellä hiljaisuudella.

Vastaanotto kauniissa kotikaupungissani on ollut ainoa laatuaan Suomessa. Torjunnan syitä voi vain arvailla ja ihmetellä. Uskon, että kestävän kehityksen tietoperusteinen ja viimeisimpiin tutkimuksiin perustuva opetus yrityscaseineen ei varmasti heikentäisi paikallisen ammattiopiston tietotaitoa. Koulutus voisi lisäksi tuoda uusia työkaluja opetukseen ja ajatteluun ilman että se veisi mitään pois oppilaitoksen omalta kestävän kehityksen toiminnalta. Yhteistyön voimaa, avoimuutta ja kestävää kevättä kaakkoiseenkiin Suomeen toivottaa

Kirsi Seppänen
Project Manager M.Sc. (Tech)
Crnet Oy