Viime lauantaina 29.3. vietettiin WWF:n alullepanemaa maailman suurinta ilmastotapahtumaa, Earth houria. Osallistumalla tempaukseen sammuttamalla kiinteistöjen valot tunnin ajaksi saattoi tuoda esiin huolensa ilmastonmuutoksesta ja osoittaa toimivansa ilmastoasioiden puolesta. Yksin pääkaupunkiseudulla yli 200 virallista organisaatiota ilmoittautui mukaan tapahtumaan, ja kaupunkien valot pimenivät myös monissa kodeissa. (WWF)
Earth Hour on hieno tapahtuma ja julistaa tärkeää
sanomaa. Asian merkityksellisyydestä kertoo se, että vuosi vuodelta yhä useampi
taho on mukana tapahtumassa. On rohkaisevaa nähdä, että yritykset haluavat
toimillaan vaikuttaa tulevaisuuteemme. Lisäksi kuluttajat näkevät samalla,
mitkä toimijat haluavat tuoda esille vihreää imagoaan ja toimia hyvän asian
puolesta. Vai onkohan kyseessä sittenkin pelkkä mainostemppu? Valot on helppo
sammuttaa lauantai-iltana toimistolta, kun valtaosa ihmisistä ei edes ole
työpaikoillaan.
Viherpesu ei ole enää lähivuosina ollut esillä
mediassa samalla tavalla kuin aiemmin. Silti yrityksissä varmasti harjoitetaan
edelleen asioiden kaunistelua, kertomatta jättämistä ja ”hyvän omantunnon
ostamista”. Joissakin yrityksissä ympäristömyönteinen ajattelutapa on jo
sisäänrakennettu ominaisuus, mutta toisissa asiaan keskitytään vain pakon
sanelemana ja maineen kartuttamiseksi.
B2B-markkinoilla toimijoiden on helpompi tarkistaa
toistensa taustat ja vaatia vastapuolelta esimerkiksi aktiivisia
ympäristötoimia. Sen sijaan kuluttajamarkkinoilla myyjä ja ostaja ovat kovin
eriarvoisessa asemassa. Kuluttaja on sen tiedon varassa, mitä yritys itse,
viranomaiset tai muut kuluttajat yrityksestä tai sen tuotteista kertovat. Tämän
vuoksi yritysten läpinäkyvyys onkin nyt muodissa. Yhä useampi toimija raportoi
taloudellisten indikaattorien lisäksi myös vastuullisuudestaan pitääkseen asiakaskunnan
tyytyväisenä.
Kuluttaja on nykypäivänä kriittinen, ja positiivista
huomiota ei niin vain ostetakaan. Esimerkiksi yritys, joka osallistui Earth
Houriin, ei pelkästään tällä toimella saa kuluttajaa ajattelemaan
positiivisesti itsestään. Vastuullisen, vihreän imagon luominen on pitkä
prosessi, joka vaatii avoimuutta ja rehellisyyttä. Virheistään on opittava,
niistä on kerrottava ja maineen eteen on tehtävä töitä.
Aivan pienistäkin asioista voi kuluttajalta
kuluttajalle kulkevassa viestinnässä muodostua suuria tekijöitä, jotka
romahduttavat yrityksen maineen. Otetaan vaikkapa esimerkiksi Stockmannin
ilmapallocase, jossa myyjän lapselta takavarikoima ilmapallo aiheutti
sosiaalisessa mediassa valtavan kohun, kun yritys itse reagoi tapaukseen
ristiriitaisesti. Yritysten tulisikin hoitaa kaikki vastuullisuusasiansa
yhtenäisesti ja organisoidusti – niin että esimerkiksi Earth Houriin osallistuminen tukee
yrityksen muuta ympäristöviestintää, joka tukee varsinaisia ympäristötoimia,
jotka tukevat yrityksen ydintoimintaa. Vain tällä tavoin yritys voi luoda eheän
imagon, joka on uskottava ja todenmukainen – ja eri osa-alueet tulevat hoidetuksi
järkevällä, parhaalla mahdollisella tavalla.
Helena Moring
CSR Specialist (M.Sc.Tech)
Crnet Oy
CSR Specialist (M.Sc.Tech)
Crnet Oy