perjantai 4. huhtikuuta 2014

Tunti maapallolle ei riitä enää kuluttajalle


Viime lauantaina 29.3. vietettiin WWF:n alullepanemaa maailman suurinta ilmastotapahtumaa, Earth houria. Osallistumalla tempaukseen sammuttamalla kiinteistöjen valot tunnin ajaksi saattoi tuoda esiin huolensa ilmastonmuutoksesta ja osoittaa toimivansa ilmastoasioiden puolesta. Yksin pääkaupunkiseudulla yli 200 virallista organisaatiota ilmoittautui mukaan tapahtumaan, ja kaupunkien valot pimenivät myös monissa kodeissa. (WWF) 

Earth Hour on hieno tapahtuma ja julistaa tärkeää sanomaa. Asian merkityksellisyydestä kertoo se, että vuosi vuodelta yhä useampi taho on mukana tapahtumassa. On rohkaisevaa nähdä, että yritykset haluavat toimillaan vaikuttaa tulevaisuuteemme. Lisäksi kuluttajat näkevät samalla, mitkä toimijat haluavat tuoda esille vihreää imagoaan ja toimia hyvän asian puolesta. Vai onkohan kyseessä sittenkin pelkkä mainostemppu? Valot on helppo sammuttaa lauantai-iltana toimistolta, kun valtaosa ihmisistä ei edes ole työpaikoillaan.

Viherpesu ei ole enää lähivuosina ollut esillä mediassa samalla tavalla kuin aiemmin. Silti yrityksissä varmasti harjoitetaan edelleen asioiden kaunistelua, kertomatta jättämistä ja ”hyvän omantunnon ostamista”. Joissakin yrityksissä ympäristömyönteinen ajattelutapa on jo sisäänrakennettu ominaisuus, mutta toisissa asiaan keskitytään vain pakon sanelemana ja maineen kartuttamiseksi. 

B2B-markkinoilla toimijoiden on helpompi tarkistaa toistensa taustat ja vaatia vastapuolelta esimerkiksi aktiivisia ympäristötoimia. Sen sijaan kuluttajamarkkinoilla myyjä ja ostaja ovat kovin eriarvoisessa asemassa. Kuluttaja on sen tiedon varassa, mitä yritys itse, viranomaiset tai muut kuluttajat yrityksestä tai sen tuotteista kertovat. Tämän vuoksi yritysten läpinäkyvyys onkin nyt muodissa. Yhä useampi toimija raportoi taloudellisten indikaattorien lisäksi myös vastuullisuudestaan pitääkseen asiakaskunnan tyytyväisenä.

Kuluttaja on nykypäivänä kriittinen, ja positiivista huomiota ei niin vain ostetakaan. Esimerkiksi yritys, joka osallistui Earth Houriin, ei pelkästään tällä toimella saa kuluttajaa ajattelemaan positiivisesti itsestään. Vastuullisen, vihreän imagon luominen on pitkä prosessi, joka vaatii avoimuutta ja rehellisyyttä. Virheistään on opittava, niistä on kerrottava ja maineen eteen on tehtävä töitä.


Aivan pienistäkin asioista voi kuluttajalta kuluttajalle kulkevassa viestinnässä muodostua suuria tekijöitä, jotka romahduttavat yrityksen maineen. Otetaan vaikkapa esimerkiksi Stockmannin ilmapallocase, jossa myyjän lapselta takavarikoima ilmapallo aiheutti sosiaalisessa mediassa valtavan kohun, kun yritys itse reagoi tapaukseen ristiriitaisesti. Yritysten tulisikin hoitaa kaikki vastuullisuusasiansa yhtenäisesti ja organisoidusti – niin että esimerkiksi Earth Houriin osallistuminen tukee yrityksen muuta ympäristöviestintää, joka tukee varsinaisia ympäristötoimia, jotka tukevat yrityksen ydintoimintaa. Vain tällä tavoin yritys voi luoda eheän imagon, joka on uskottava ja todenmukainen – ja eri osa-alueet tulevat hoidetuksi järkevällä, parhaalla mahdollisella tavalla.


Helena Moring
CSR Specialist (M.Sc.Tech)
Crnet Oy