FIBS ry:n teettämän yritysvastuututkimuksen (2014) tulosten mukaan
asiakkaiden merkitys yritysten vastuullisuuden vauhdittajina on kasvanut
edellisestä vuodesta. Yhtenä syynä
asiakkaiden merkityksen kasvuun on varmasti koko ajan kasvava sosiaalisen median
rooli yritysten liiketoiminnassa. Yritysten on oltava aktiivisia somessa, ja niiden
tulee olla valmiita vastaanottamaan asiakkaidensa palautetta myös sitä kautta,
ja niiden on myös osattava reagoida niihin tarpeeksi nopeasti.
Torstaina 24.4. tuli kuluneeksi tasan vuosi Plaza Ranan
tehdasrakennuksen romahtamisesta Bangladeshissa. Tuossa onnettomuudessa menehtyi
1133 ihmistä. Rakennus oli saanut rakennusluvan kuuden
kerroksen korkuiselle tehdasrakennukselle. Romahtaessaan tehdas oli
yhdeksänkerroksinen. Lupaa lisäkerroksille ei ollut koskaan myönnetty. Vaateteollisuus
on varmasti yksi eniten mediassa esiin nousevista toimialoista, kun puhutaan
vastuullisuusuutisoinnista. Uutiset pyörivät useimmiten epäinhimillisten
työolosuhteiden, lapsityön tai pakotetun työn, vaarallisten kemikaalien ja
tekstiiliylijäämien ympärillä. Näistä uutisoinneista huolimatta ruotsalainen vaatealan
jätti palkittiin tänä vuonna jo neljättä kertaa maailman eettisimpänä
yrityksenä (Talouselämä).
Traagisen onnettomuuden vuosipäivänä vietettiin FashionRevolution-päivää, josta Suomessa puhutaan Vaatevallankumouksena.
Päivän päätavoitteena on muuttaa vaateteollisuutta niin, ettei Plaza Ranan kaltaisia katastrofeja enää ikinä tapahtuisi. Tavoitteena on näyttää vaateteollisuudelle,
että kuluttajat haluavat vaatteita, jotka on tehty reiluissa oloissa ja joista
työntekijä on saanut elämiseen riittävää palkkaa. Lisäksi tällä päivällä
halutaan näyttää teollisuudelle, että kuluttajia todella kiinnostaa missä,
miten ja kuka heidän vaatteensa on tehnyt. Päivää vietettiin yli 50 maassa.
Ruokaostoksilla moni kuluttaja on jo tänä päivänä kiinnostunut tuotteen alkuperästä, ja tuotteiden pakkausmerkinnät auttavat sen selvittämisessä. Vaatekaupoissa tilanne ei sen sijaan ole vielä yhtä vaivatonta. Erään tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat kuitenkin lisääntyvästi kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä; suomalaisista joka kolmas asettaa ostoksilleen vähintäänkin melko tiukat eettiset ja ekologiset ehdot. (YLE) Samanaikaisesti 61 % vaatemerkeistä ei osaa sanoa, missä heidän vaatteensa tehdään (Australian Fashion Report). 75 % vaatemerkeistä ei tiedä millaisissa oloissa kankaat tehdään ja 93 % ei tiedä käyttämiensä kangasmateriaalin alkuperää.
Ruokaostoksilla moni kuluttaja on jo tänä päivänä kiinnostunut tuotteen alkuperästä, ja tuotteiden pakkausmerkinnät auttavat sen selvittämisessä. Vaatekaupoissa tilanne ei sen sijaan ole vielä yhtä vaivatonta. Erään tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat kuitenkin lisääntyvästi kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä; suomalaisista joka kolmas asettaa ostoksilleen vähintäänkin melko tiukat eettiset ja ekologiset ehdot. (YLE) Samanaikaisesti 61 % vaatemerkeistä ei osaa sanoa, missä heidän vaatteensa tehdään (Australian Fashion Report). 75 % vaatemerkeistä ei tiedä millaisissa oloissa kankaat tehdään ja 93 % ei tiedä käyttämiensä kangasmateriaalin alkuperää.
Mitä Vaatevallankumouksessa sitten tapahtui? Kuluttajia
kehotettiin päivän aikana kuvaamaan itsensä vaatteet nurinpäin puettuina, siten
että vaatteen tietolappunen valmistusmaineen näkyy kuvassa. Kuva tuli sitten
jakaa sosiaalisessa mediassa kysymyksen kera: Kuka on tehnyt vaatteeni?. Tarkoituksena oli myös merkitä kuvaan se
brändi/merkki, jonka vaatetta piti yllään kyseisessä kuvassa. Näin kysymykset
menivät perille yritysten omien some-kanavien kautta. Toivottavasti ne yritykset,
joiden tuotantoketjut kestävät päivänvaloa ja jotka tekevät aktiivisesti työtä
vastuullisemman vaateteollisuuden puolesta, osasivat käyttää eilisen päivän
hyödykseen. Ja toivottavasti ne toiset yritykset tunsivat kuluttajien suunnalta
tulevan painostuksen.
Mielenkiintoista nähdä, onko Vaatevallankumouksella jotain
näkyvää – pientä tai jopa vähän suurempaa – vaikutusta vaateteollisuuteen.
Minttu Aalto
Projektipäällikkö, M. Sc. (Econ.)
CRnet Oy
CRnet Oy